Garagefundament zelf maken: zo doe je het goed!
Of de garage nu van steen, staal of hout is gebouwd – ze heeft altijd een stabiel fundament nodig. Welke fundamenttypen geschikt zijn voor garages, hoe je stap voor stap zelf een garagefundament kunt aanleggen en waar je daarbij op moet letten, leggen we uit in deze gids. Bovendien geven we praktische tips rond garage en fundament.
)
Waarom zou je het fundament voor je houten garage zelf maken? Omdat je met eigen werk flink kunt besparen: terwijl een funderingsplaat (zie hieronder) door een vakman tussen de € 70 en € 100 per vierkante meter (m²) kost (strook-/ring-/puntfundering: € 100 tot € 150 per m²), kun je met een zelfgebouwd garagefundament rekenen op slechts € 30 tot € 60 per m². Dat verschil loont toch zeker de moeite!
Garagefundament: welke typen zijn er?
Een garagefundament draagt de garage die erop wordt gebouwd. Daarom wordt het ook wel draagconstructie genoemd. Afhankelijk van de bodemgesteldheid (ondergrond) wordt een van de volgende drie fundamenttypen toegepast:
funderingsplaat
puntfundering
strookfundering (ook wel ringfundering genoemd)
In het vervolg laten we de voor- en nadelen van de drie garagefundamenten zien en geven we stap-voor-stap instructies om deze funderingen zelf aan te leggen.
)
Funderingsplaat voor de garage – in 9 stappen zelf gebouwd
Een funderingsplaat is een garagefundament dat bestaat uit een doorlopende betonplaat: de zogenaamde dragende vloerplaat. Deze wordt in één keer gegoten en kan daarna worden afgewerkt met elke soort vloerbedekking (hout, steen, keramiek, dekvloer). Een randafwerking met opsluitbanden is mogelijk, maar niet per se nodig: prefab houten garages, zoals je ze in onze webshop in ruime keuze vindt, kunnen uitstekend op zogenaamde zwevende funderingsplaten worden geplaatst.
In vergelijking met de andere hierboven genoemde funderingstypen kan een ongelijke ondergrond met zo’n vloerplaat heel effectief worden geëgaliseerd. Daarom is een funderingsplaat vooral aan te raden wanneer de garage op een erg zachte en dus relatief instabiele bodem wordt gebouwd.
Een nadeel van een doorlopende vloerplaat is dat deze waterdicht is. Dat is enerzijds gunstig tegen optrekkend vocht van onderaf, maar kan nadelig zijn wanneer er water van de auto afdruipt en niet wegzakt, maar zich ophoopt (plasvorming).
Zo bouw je een funderingsplaat voor de garage:
Zet het oppervlak af met metseldraden op de plaats waar je de betonvloer wilt gieten.
Markeer de contouren van de fundering met markeringsspray en verwijder daarna de metseldraden.
Graaf de kuil voor de vloerplaat uit. De randen van de fundering (de zogenaamde strokenfundering) moeten minstens 110 cm diep zijn (vorstvrije diepte) om schade door vorst te voorkomen. Het binnenvlak moet je 80 tot 90 cm diep uitgraven.
Vul de geulen en de kuil met ongeveer 30 cm grind of steenslag, bij voorkeur een ongewassen mengsel van grind en zand. Deze laag voorkomt dat aarde en beton zich mengen en dat later vocht opstijgt. Verdicht de grindlaag met behulp van een trilplaat.
)
5. Leg als extra vorstbescherming een bouwfolie over de grindlaag.
6. Plaats vervolgens de bekisting van houten planken, zodat het beton wordt ingesloten totdat het volledig is uitgehard.
Onze tip: Let op de vereiste helling van de vloerplaat!
7. Leg daarna de stalen wapening in de geulen en de kuil. Deze verstevigt de fundering. Zorg ervoor dat de wapeningsmatten op afstandhouders liggen, zodat ze later volledig door beton worden omsloten.
Onze tip: Gebruik je meerdere matten, laat ze dan overlappen.
8. Vul de geulen en kuil met beton. Om luchtinsluitingen te voorkomen, steek je met een schop in de massa. Verdicht daarna het beton met een handstamper en trek het oppervlak glad met een rei of rechte houten lat.
Onze tip: Is het buiten warm, dek de net afgewerkte betonplaat dan af met folie zodat ze niet te snel uitdroogt. De folie beschermt ook tegen regen. Bij zeer warm weer helpt het bovendien om de fundering om de twee dagen licht te besproeien.
9. Na twee à drie dagen kun je zowel de folie als de bekisting verwijderen. Ontstane holtes vul je op met tuinaarde.
10. Na ongeveer drie weken is de funderingsplaat voldoende uitgehard om er de gewenste garage op te bouwen.
)
Puntfundering voor de garage – in 6 stappen zelf gebouwd
Een puntfundering is een garagefundering waarbij je meerdere afzonderlijke funderingspunten aanlegt. Klassiek gaat het om negen stuks die symmetrisch worden geplaatst.
Via de funderingspunten wordt de belasting van de te dragen garage gelijkmatig verdeeld.
Onze tip: Gebruik een puntfundering niet voor een al te zware garage van staal. Terwijl een houten enkele garage prima op een puntfundering kan worden geplaatst, is een stalen dubbele garage daarvoor te zwaar.
)
Een puntfundering is altijd een goede keuze wanneer er geen volledige vloerplaat nodig is. Ze is echter ongeschikt bij een zanderige of instabiele ondergrond, omdat de betonnen punten zich dan ongelijk kunnen zetten en de stabiliteit van een houten enkele garage in gevaar komt. Zo maak je een puntfundering:
1. Zet met metseldraden uit waar de funderingsgaten moeten worden gegraven.
2. Graaf vierkante gaten met een zijde van 40 cm en een funderingsdiepte van 80 cm.
Onze tip: Met een zogenaamde handboor gaat het graven van funderingsgaten een stuk makkelijker. Aanschaffen loont alleen wanneer je veel gaten moet maken.
3. Is de grond licht en zanderig, dan moeten de funderingsgaten worden bekist met planken, stenen of buizen. Alleen bij stevige bodem kun je de bekisting weglaten.
4. Vul de gaten daarna met beton.
5. Strijk het beton glad zodra het begint aan te trekken.
6. Na twee à drie dagen kun je de bekisting verwijderen en na ongeveer een week is de puntfundering belastbaar.
)
Strookfundering voor de garage – in 5 stappen zelf gebouwd
De strookfundering heeft zijn naam omdat onder elke dragende muur van de garage een doorlopende betonnen strook wordt aangelegd. Het grondvlak van de garage wordt daarbij niet mee gestort. In plaats daarvan kan het bijvoorbeeld worden bestraat (met klinkers), zodat regenwater tussen de voegen in de bodem kan wegzakken en het risico op plasvorming (zie hierboven funderingsplaat) kleiner is. Daarmee is de strookfundering arbeidsintensiever te bouwen dan de funderingsplaat.
De strookfundering is ook ideaal voor garages die op een sterk hellend terrein (talud) worden gebouwd. Ze draagt lasten goed en beschermt de garageconstructie tegen schade, zoals scheuren in de muren, wanneer plaatselijke verzakkingen in de bodem optreden.
Zo maak je een strookfundering voor de garage:
1. Zet eerst de buitenmaten van de funderingslijn uit met behulp van metseldraden.
2. Graaf daarna de sleuven voor de doorlopende funderingsstroken uit. Ze moeten 80 cm diep zijn (vorstvrije diepte). De breedte van de sleuven hangt af van de garage die gebouwd wordt. Volg hierbij het advies van de fabrikant van de garage.
Onze tip: Voor het uitgraven van de sleuven is een minigraafmachine erg handig.
)
Hier helpt een graafmachine om de fundering voor de garage aan te leggen.
3. Vul de sleuven met een laag grind en verdicht deze zorgvuldig. Daarop komt een PE-folie, waarop een stalen wapeningsmat wordt gelegd ter versteviging van de fundering.
4. Afhankelijk van de bodemgesteldheid is een bekisting van de sleuven nodig. Hiervoor gebruik je geschikte bekistingsplanken of -panelen.
5. Daarna volgt het storten van het beton. Verdicht het beton met behulp van een trilplaat. Let op: de eventueel gebruikte bekisting blijft staan.
Bijzondere situatie: garagefundering op een helling bouwen
Voor de bouw van een garage op een hellend terrein heb je verschillende mogelijkheden:
Je kunt de garage in de helling bouwen (hellingfundering).
Of je plaatst de garage op palen en daarmee op de helling (paalfundering).
Belangrijk bij een fundering op een helling is dat deze de extra belastingen door de ligging goed opvangt. Daarnaast moet de fundering worden beschermd tegen mogelijk afglijden. Afhankelijk van de ondergrond kunnen ook steunmuren en extra verstevigingen nodig zijn om de grond te stabiliseren.
Bij een hellingfundering moet de garagefundering ook bestand zijn tegen de gronddruk. Voor een veilige lastoverdracht zorgen heipalen, betonsokkels en versterkte wapeningen.
Bij een paalfundering bestaan de palen uit zwaar gewapend beton. Deze palen rusten op een betonnen voetstuk. Bij de planning van de palen moet bovendien rekening worden gehouden met de windbelasting.
)
Onze tip: Schakel voor de planning en realisatie van een garage op een helling altijd een expert in, bijvoorbeeld een constructeur. De vakman kan de specifieke omstandigheden ter plaatse beoordelen en meenemen in het ontwerp van de garagefundering.
Je kent nu alle mogelijkheden om een garagefundament te bouwen.
***
Titelbeeld: ©Tuin Huis
Artikelbeelden: Beeld 1: ©Tuin Huis; Beeld 2: ©Tuin Huis/Klantproject; Beeld 3: ©Tuin Huis; Beeld 4: ©Tuin Huis; Beeld 5: ©Tuin Huis; Beeld 6: ©Tuin Huis/Klantproject; Beeld 7: ©Tuin Huis/Klantproject